Alle prijzen MGS5 EV: van 34 tot 40 mille

Hoeveel EV koop je voor 34 mille? Als dat de hoofdvraag is in je autozoektocht, kom je wellicht met de nieuwe MG S5 EV thuis. De ZS-opvolger is er echter in meer uitvoeringen en als je echt wilt, kun je ook krap 40.000 euro aan de auto spenderen.

Meestal zit er enige tijd tussen de marktintroductie van een model en onze eerste test, maar MG stort de S5 EV in één klap over ons uit. De auto laat zich omschrijven als de opvolger van de MG ZS EV waarmee het in 2019 allemaal begon voor het in China herboren Britse merk, maar toch ook niet. Er is namelijk ook gewoon een nieuwe ZS, alleen is dat een 4,43 meter lange hybride. De MG S5 EV (MG schrijft zelf overigens ‘MGS5’, aan elkaar dus) is met 4,48 meter een stuk langer en bovendien altijd elektrisch. Hij staat op het MSP-platform dat volgens MG speciaal voor EV’s is ontwikkeld en ziet er met zijn dichte neus ook onmiskenbaar elektrisch uit.

Bij de Eerste Rijtest konden we je al vertellen dat al dit moois al voor €33.850 voor je deur staat. Hoe je het ook wendt of keert, dat is niet veel voor zoveel auto. De Toyota Urban Cruiser kost bijvoorbeeld nauwelijks minder maar is wel flink kleiner en krapper. De actieradius van beide basismodellen laat wel wat te wensen over, maar daar is ook bij MG een oplossing voor. De achterwielaangedreven S5 is er namelijk ook als Long Range, heeft dan 64 in plaats van 49 kWh accucapaciteit en komt daarmee 480 in plaats van 340 kilometer ver. Bovendien is de Long Range een stuk sneller: van 0 naar 100 gaat in 6,3 in plaats van 8,0 seconden.

Zo’n Long Range kost minimaal €36.850 en is dan qua uitrusting gelijk aan de basisversie met de kleinste accu. Naast die Comfort is er ook een Luxury-uitvoering, die altijd is voorzien van de grote accu. Die topversie kost €39.300 en gooi je er dan nog een metallic-lakkleurtje tegenaan, dan rijd je voor €39.950 naar huis in een MG die je bij verkoop later met recht als ‘bomvol’ mag omschrijven. Toch leuk.